Remmiahdettu BMW cabriolet vm. 1986
Tarinaa
Joskus kauan aikaa sitten iski
hillitön himo saada remmiahdettu BMW...
Ensin tuli vuonna 2002 kannettua ahdin matkalaukussa jenkeistä ja sitten sitä
mietti moneenkin malliin. Totta kai se pitää laittaa avoautoon!!
Saksan reissuilta ja muutamien käänteiden sekä välimallin autojen jälkeen
kyseinen originaali 325iA cabrio -86 löytyi keväällä 2004 Berliinistä jonka
sitten ostin ihan tätä tarkoitusta varten....ajettu sillä oli tuolloin
180000km, jotka suunnilleen pitivät jopa kutinsa. Eka kesänä mittariin tuli
13000 huoletonta kilometriä.
Hullu kun on niin kaikki ehjä pitää
purkaa ja kasata uusiksi...
Autossa oli onneksi valmiina ABS-jarrut tulevia koitoksia varten.
Nyt auto on ollut ajossa joka kesä ja
tekniikka alkaa olla mallillaan. Säätämistä on ollut riittävästi ja yksi
konerikkokin tuli vanhoilla m20b25 männillä.
Auto on katulaillinen ja muutoskatsastettu
koko tekniikalle.
Taustatietoja yms. tilanteesta kesällä 2007
Kori nyt:
Ulkonäkö old school premium ja pysyy
ainakin toistaiseksi 80-luvun tyylilleen uskollisena!
Ei tule karkkiväriä, lintulautaa eikä
enkelinsilmiä!
Kamei "M-look" etu-/takahelmat, Etuspoileria muokattu *
Hartgen sivuhelmat (odottaa asennusta, edelleen
) *
Tummaoptiikat: umpiot, vilkut jne.
Startec alkuperäiset takavalot
ZENDER alkuperäiset ja harvinaiset 17" alut + 215/40 kiillotettuna *
Katto hyvässä kunnossa, vaihdettu Saksassa.
Maalaus tulossa jossain vaiheessa samalla värillä tai alkuperäistä lähellä
olevalla sävyllä.
Sisusta:
BMW soundsystem takana ja edessä
peilikolmiodiskantit, herz 2-tie sarja ovissa, JBL / Alpine vahvistimet,
Perseen lämmittimet ja muut vakiovarusteet eli keskuslukot, sähkölasit
(vihreät) jne. Mustat nahat 4 niskatuella, M-tech 1 ratti, alumiinia yms.
Tulossa joskus 8" kosketusnäyttö mankan paikalle, pentium III, GPS/Navi,
Wlan,GPRS, DAQ,MP3+multimedia yms. yms. systeemit (Ikuisuusprojekti) *
Sisusta pysyy hillittynä, mutta alumiinia, ruostumatonta terästä, "pikku"
elektroniikkaa ja stereoiden päivitystä on kyllä tuloillaan. kunhan on vain
ylimäärästä hilloa ja kerkeää tekniikan laitolta.
Autossa on myös kauko-ohjattava varashälytin sekä jäljityslaitteisto.
Moottori:
Täysin remontoitu m20b25 *
M50 kiertokanget
Männät m50 vanos *
Liekkirengasurat lohkossa *
Portattu remmiahdin (tuotto +700cfm)*
Sopiva virinokka (Crane) Uusi kireämpi tulossa *
Päivitetyt kannenpultit *
EDIS6 suorasytytys Fordista *
Palotilat muotoiltu *
Puristuksia laskettu
Bosch 441cc/min (2.8bar!) 4 reikä suuttimet
Butterfly tyylinen by pass *
Kiillotettu ja vähintään riittävä intercooleri
Rosteri/alumiini ahtoputkistot *
ISO kaasuläppä progressiivisella vivustolla *
Peltipakosarja omilla mitoilla + 3" putkisto (tulossa) *
Voimansiirto:
M3 evo lukkoperä 75% + tupla kitkalevyillä, koneistetuilla
ramppikulmilla *
Teräsvauhtipyörä M3 *
Sachs race engineering -618 asetelma + levy (M3 kisa, paremmilla
kitkapinnoilla)
Getrag 260 vaihteisto
Jämäkämpi kardaani + Hardy al'a M5 *
Lyhennetty vaihdeväli n.35% *
M/T Slicksit 15"/26"/8,5" kisoja odottamassa
Elektroniikka: Moottorinohjaus MSnS-extra
pohjainen (tehty sopimaan suoraan motronic piuhasarjaan,
motronic kotelossa) * Alusta:
M3 takavakaaja
Työn alla:
Peltisarja (Marteliuksen kanssa yhteistyössä) ja
putkisto *
Suunnitelmissa:
Kireämpi nokka *
Suoritusarvoja:
Tehotavoite kadulla 205-230hp (riippuen
vertailumallista 325i/320is) Saavutettu
1K MOTORSPORTS, Sami
Lappalainen
Tech Edge rakennussarjasta kasattu laajakaistalambda / dataloggeri *
Logattavissa normaalien moottoriarvojen lisäksi mm.
Nakutusantureiden signaalit, Paineet (Öljy, bensa, pako jne.), Lämpötilat ( EGT, öljyt, hyötysuhteet jne.),
Ahtimen rpm, Muut rpm tiedot. yms. *
Mahdollista myös logata kiihtyvyydet, voimat jne. mitä
mieleen tulee jos tarve niin vaatii.
Kanavia löytyy yhteensä 8kpl joista 3
K-tyypin termoparille ja muut 0-5.v normaaleja kanavia.
*
Autossa adapterit Powerdyn ohjelman
käyttöön.
Suoritusarvojen (Hp,
Nm kiihtyvyydet yms.) mittaus sekä laskenta mahdollista suorittaa ajamalla
radalla. *
Akku siirretty konttiin ja laturi
toiselle puolelle moottoria.
*
Powerflex puslat(M3 epäkeskot jne.)
Patec Jouset -40/35mm (Arvoiltaan samat kun H&R)
Bilstein sport iskarit
Camber -.30 yläpäät
M-sport poikkituki *
Etujarrut 312x25mm (hyvin pysähtyy
!)
*
Uusi enemmän tehoa
siirtävä hihnavälitys ahtimelle *
Isommat suuttimet, bensanpaineensäätimen uusinta,
isompi bensapumppu.
Säädettävä
nokkapyörä *
Teräspunosletkut jarruihin ja kytkimeen
Puristusten nosto
Sisustan sekä ulkonäön hiplausta (Ylimaalaus jne.)
Yleistä siistimistä koko ajan kun ehtii
Radalla ja 1/4mile sitten remminvälityksistä riippuen....
Tällä hetkellä paras aika 14.153s
(0.8bar)
paras loppunopeus 167.5km/h (0.8bar)
(Paras 60 jalkaa +2.6s...eli "Hieman" pito-ongelmaa..)
Slickseillä ja nykyisillä tehoilla varttimaili n.12-13s. Loppunopeutta
n.180km/h
Viimeisin tehomittaus 336hp/482Nm noin 1bar ja vielä vajaalla sytytyksellä
yli 5000rpm-->
Ensi kesänä 1.2-1.3bar, Tavoite n. 350-370hp kisavälityksillä. Auto jäi
vielä säädöiltään hieman kesken 2007 kesällä.
Koneen voisi vielä stroukata 2.8L:eksi jos
innostuu ja silloin tavoitellaan n.400hp tehoja kisavälityksillä.
Uusiksi menisi ainakin
kiertokanget, Kampiakseli ja mahdollisesti männät.
Lohkoon olisi hyvä
saada samalla
öljyruiskut männille.
Kaikki koneistukset ja työt on tehty sekä tullaan tekemään itse mikäli vain mahdollista!
Joitain pikkujuttuja saatoin unohtaa,
mutta päivittelen sitten jos on jotain oleellista.
* Sponsored/build by:
Turbocharging
is nice, but I´d rather be blown!
Kuvia
Videoita
Sekalaisia vanhoja ja vajailla säädöillä