YKÄ



Ykä on kasattu Pontiacin kaupungissa Michiganissa Yhdysvalloissa noin vuonna 1928. Merkiltään se on GMC. Tarkkaa vuosimallia ei kukaan tiedä ja yleisesti on päätetty että Ykä on vm. 1928 ja luonnollisesti konekillan vanhin jäsen.

Uutena Ykä on tilattu Oulun kaupungin palokunnan käyttöön. Ykä on ollut yksi Oulun ensimmäisistä paloautoista. Jälleen on yleisesti kiltalaisten keskuudessa päätetty että Ykä on ollut juuri ensimmäinen paloauto kaupungissa. Päätösten teko on helppoa kun sen osaa...

Auto on ollut palokunnan kakkoslähtökäytössä vielä 1950-luvulla.

Syksyllä 1960 palokunta lahjoitti autovanhuksen ylioppilaskunnalle. Oulun Autoliike oli apuna auton ajokuntoon kunnostamisessa. Tässä vaiheessa autossa oli jo neuvostovalmisteinen GAZ-moottori. Täydellinen koeajoraportti löytyy Ylkkäristä 28.1.61.

Ensimmäinen löytämäni tieto Ykästä ja koneteekkareista on vuodelta 1967. Tuolloin Ykä esiintyi koneteekkareiden järjestämien hyväntekeväisyystanssiaisten liikkuvana mainostelineenä. Tanssiaisten tarkoituksena oli kerätä rahaa sotainvalideille. Ykä oli myös esillä seuraavan vuoden laskiaisena. Noihin aikoihin Ykällä myös yritettiin käydä Rovaniemellä juhlistamassa ylioppilaskunnan 10-vuotista toimintaa. Se oli kuitenkin vanhuuttaan väsähtänyt Kemiin. Mellakka sen sijaan oli päässyt Rovaniemelle ja takaisinkin, melkein uudenkarhea kun vielä tuolloin oli.

Jossain vaiheessa Ykä kuitenkin unohtui pidemmäksi aikaa Rauhalan autotalliin. Ilmeisesti koneteekkareiden mielenkiinto oli kohdistunut paljon käytännöllisempään Mellakkaan, josta löytyy useita lehtijuttuja killan historiikista.

Kun Akateeminen autoseura vuonna 1976 kyseli Ylioppilaskunnalta autotallia autonkorjauspaikaksi vastattiin heille: "Olisihan siellä se talli, mutta kun siellä on se perkeleen paloauto." No autoseuran miehet, joista suurin osa oli koneteekkareita, innostuivatkin tuosta "perkeleen paloautosta" enemmän kuin omien autojensa remonttitiloista. Koneinsinöörikilta pyysi Ylioppilaskuntaa luovuttamaan auton heille. YO-kunta oli kuitenkin päättänyt lahjoittaa paloauton lastentalolle leikkipaikaksi!!! Auto jäi kuitenkin vielä seisomaan Rauhalan autotalliin.

Vuonna 1978 OYTY:lle (OTY:n edeltäjä) tarjottiin mahdollisuutta messuravintolan pitämiseen vapaa-ajan messuilla. Alkuperäisenä ideana oli saada Mellakka ravintolan vetonaulaksi, mutta sitä ei kuitenkaan saatu. Tällöin jollakin taas tuli mieleen se vanha paloauto siellä tallissa. YO-kunta antoi ensin luvan käyttää autoa tempauksessa ja sittemmin vielä kirjallisen suostumuksen siitä, että koneinsinöörikilta on oikeutettu auton hallintaan.

Auto hinattiin välittömästi Linnanmaalle ja purettiin alkutekijöihinsä, messuihin oli aikaa ruhtinaalliset kolme viikkoa. Auton korjaukseen saatiin avokätisesti tukea paikallisilta autoalan yrityksiltä. Kolme päivää ennen sovittua katsastamista oli auto maalattu ja kaikki osat saatu takaisin niiden kunnostuksessa auttaneilta yrityksiltä.

Auto saatiin kasattua nopeasti ja kunnostettu moottorikin hyrähti käyntiin ensimmäisellä yrityksellä. Vaihteisto ei kuitenkaan toiminut, vaan vaati pientä "hienosäätöä". Sopivien renkaiden metsästys aiheutti myös ongelmia. Vierailtuaan likimain kaikissa Oulun rengasliikkeissä olivat koneteekkarit saaneet uskomattoman edullisesti renkaat Ykään. Renkaat vain olivat noin kolmea eri kokoa...

Katsastuksen suoritti katsastusinsinööri Lauri Myllylä, joka totesi auton olevan hienommassa kunnossa kuin koskaan. Rekisteriotteeseen merkittiin rengaskoon kohdalle varsin laaja-alainen kokoväli, jotta kaikki paikoillaan olevat renkaat saatiin laillisiksi. Ykä kerkesi ajoissa messuille.

Messujen mainostuksen aikaan sattui palohälytys ja koneteekkarit ajoivatkin Ykällä palopäällikkö Isopoussun johdolla ihan oikean palonsammutusajon pitkästä aikaa!

Seuraavana Wappuna paloauto ristittiin Ykäksi legendaarisen Rattori-lupin edessä keskipäivällä suuren yleisön läsnäollessa. Kastamisen yhteydessä palokunta kasteli Ykän yltä päältä likimäräksi ja samalla todettiin sen pitävän vettä.

Vuonna 1980 P.O.L.K.U. ry. syntyi paloautosaunatempauksen myötä. Muutama noheva koneteekkari saunoi Ykän lavalle kasatussa telttasaunassa helmikuun alussa Otto Karhin puistossa kirpeässä pakkassäässä.

Ykän pikainen käyttöönottokorjaus ja suruton käyttö kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa tilaisuuksissa alkoi tuntumaan jo 80-luvun alkupuolella. Ykä seisoikin muutaman vuoden ennenkuin killalla oli tarpeeksi varaa kunnostaa se jälleen kerran. Kunnostus aloitettiin Ykän 55-vuotisjuhlien jälkeen talvella 83-84.

Pitkän taipaleen aikana Ykästä tippuneet tai rikkoutuneet osat on korvattu soveltamalla jotain muuta kuin kallista ja vaikeasti saatavaa alkuperäistä tekniikkaa. Tehtaalta auto todennäköisesti on lähtenyt joko korittomana tai avokorisena alustana. Pyöreämutotoinen ohjaamo lienee 30-luvun lopun tai 40-luvun kotimaista muotoilua. 20-luvun lopullahan autot olivat varsin kulmikkaita "kantti kertaa kantti kertaa lippa"-tyylisiä.

Alkuperäinen moottori on tuhoutunut jossain välissä ja sen tilalla on ollut ainakin neuvostoliittolainen GAZ -kuorma-auton moottori. Nykyään Ykän moottorina toimii englantilainen BMC-moottori. Moottori on 4,3-litrainen bensiinikäyttöinen kuusisylinterinen rivimoottori kannen yläpuolisilla venttiileillä. Bensiininkulutusta voi luonnehtia sanalla "riittävä". Nelivaihteinen synkronoimaton vaihdelaatikko on neuvostoliittolaista tekoa, lieneekö GAZ:ista sekin lainattu aikoinaan. Kardaaniakseli on lyhennetty ja sekin on alunperin kotoisin jostain idän ihmeestä.

Alkuperäistä tekniikkaa Ykässä edustavat oikeastaan vain runkopalkit, akselistot ja mekaaniset jarrut. Kuten arvata saattaa, vaativat jarrut reilusti voimaa toimiakseen. Jarrujen toinen kummallisuus on kolme jarrukenkää jokaisessa rummussa.

Nykyään Ykän tekninen kunto on ihan hyvä. Öljyä pitää aina sillointällöin lisätä moneenkin paikkaan, mutta mitään vakavaa ei pitäisi olla tulossa. Korin kunto on kuitenkin rapistunut vuosien saatossa. Ykä pitäisikin hioa, paklata ja maalata joskus tulevaisuudessa ennenkuin siihen iskee ruostepeikko.

Ykä edustaa kiltaa nykyään vähän harvemmin kuin ennen. Eipä sillä viitsi lähteä joka kissanristiäisiin. Varmoja Ykänbongauksia voi kuitenkin tehdä Laskiaisena ja Wappuna. Myös Vulcanalia ja muutamat suuremmat teekkaritapahtumat saavat yleensä kokea Ykän läsnäolon. Lisäksi hääajoja on aina sillointällöin kun joku kilta-aktiivi päättää siirtyä avioelämään.

Antti Melamies
Ykä- & Jawa-vastaava 2002

Päivitys 26.2.2004

Ykän historian alkuajoista on tullut ilmi uutta tietoa. Auto on tilattu palokunnan käyttöön vuonna 1929 ja se oli palokunnan toinen auto. Ensimmäinen paloauto oli Benz vm. 1925 jonka myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa. Ykässä oli varustuksena mm. G.A. Serlachius OY:n rakentama pumppu, tuotoltaan 1500 l/min ja paineeltaan 9 bar.