Remmiahdettu BMW cabriolet vm. 1986



Tarinaa

Joskus kauan aikaa sitten iski hillitön himo saada remmiahdettu BMW...
Ensin tuli vuonna 2002 kannettua ahdin matkalaukussa jenkeistä ja sitten sitä mietti moneenkin malliin. Totta kai se pitää laittaa avoautoon!!

Saksan reissuilta ja muutamien käänteiden sekä välimallin autojen jälkeen kyseinen originaali 325iA cabrio -86 löytyi keväällä 2004 Berliinistä jonka sitten ostin ihan tätä tarkoitusta varten....ajettu sillä oli tuolloin 180000km, jotka suunnilleen pitivät jopa kutinsa. Eka kesänä mittariin tuli 13000 huoletonta kilometriä.

Hullu kun on niin kaikki ehjä pitää purkaa ja kasata uusiksi...
Autossa oli onneksi valmiina ABS-jarrut tulevia koitoksia varten.

Nyt auto on ollut ajossa joka kesä ja tekniikka alkaa olla mallillaan. Säätämistä on ollut riittävästi ja yksi konerikkokin tuli vanhoilla m20b25 männillä.

Auto on katulaillinen ja muutoskatsastettu koko tekniikalle.

 

Taustatietoja yms. tilanteesta kesällä 2007

 

Kori nyt:

Ulkonäkö old school premium ja pysyy ainakin toistaiseksi 80-luvun tyylilleen uskollisena!
Ei tule karkkiväriä, lintulautaa eikä enkelinsilmiä!

Kamei "M-look" etu-/takahelmat, Etuspoileria muokattu *
Hartgen sivuhelmat (odottaa asennusta, edelleen ) *
Tummaoptiikat: umpiot, vilkut jne.
Startec alkuperäiset takavalot
ZENDER alkuperäiset ja harvinaiset 17" alut + 215/40 kiillotettuna *
Katto hyvässä kunnossa, vaihdettu Saksassa.
Maalaus tulossa jossain vaiheessa samalla värillä tai alkuperäistä lähellä olevalla sävyllä.

Sisusta:

BMW soundsystem takana ja edessä peilikolmiodiskantit, herz 2-tie sarja ovissa, JBL / Alpine vahvistimet, Perseen lämmittimet ja muut vakiovarusteet eli keskuslukot, sähkölasit (vihreät) jne. Mustat nahat 4 niskatuella, M-tech 1 ratti, alumiinia yms.

Tulossa joskus 8" kosketusnäyttö mankan paikalle, pentium III, GPS/Navi, Wlan,GPRS, DAQ,MP3+multimedia yms. yms. systeemit (Ikuisuusprojekti) *

Sisusta pysyy hillittynä, mutta alumiinia, ruostumatonta terästä, "pikku" elektroniikkaa ja stereoiden päivitystä on kyllä tuloillaan. kunhan on vain ylimäärästä hilloa ja kerkeää tekniikan laitolta.

Autossa on myös kauko-ohjattava varashälytin sekä jäljityslaitteisto.


Moottori:

Täysin remontoitu m20b25 *
M50 kiertokanget
Männät m50 vanos *
Liekkirengasurat lohkossa *
Portattu remmiahdin (tuotto +700cfm)*
Sopiva virinokka (Crane) Uusi kireämpi tulossa *
Päivitetyt kannenpultit *
EDIS6 suorasytytys Fordista *
Palotilat muotoiltu *
Puristuksia laskettu
Bosch 441cc/min (2.8bar!) 4 reikä suuttimet
Butterfly tyylinen by pass *
Kiillotettu ja vähintään riittävä intercooleri
Rosteri/alumiini ahtoputkistot *
ISO kaasuläppä progressiivisella vivustolla *
Peltipakosarja omilla mitoilla + 3" putkisto (tulossa) *

Voimansiirto:

M3 evo lukkoperä 75% + tupla kitkalevyillä, koneistetuilla ramppikulmilla *
Teräsvauhtipyörä M3 *
Sachs race engineering -618 asetelma + levy (M3 kisa, paremmilla kitkapinnoilla)
Getrag 260 vaihteisto
Jämäkämpi kardaani + Hardy al'a M5 *
Lyhennetty vaihdeväli n.35% *
M/T Slicksit 15"/26"/8,5" kisoja odottamassa

Elektroniikka:

Moottorinohjaus MSnS-extra pohjainen (tehty sopimaan suoraan motronic piuhasarjaan, motronic kotelossa) *
Tech Edge rakennussarjasta kasattu laajakaistalambda / dataloggeri *


Logattavissa normaalien moottoriarvojen lisäksi mm.
Nakutusantureiden signaalit, Paineet (Öljy, bensa, pako jne.), Lämpötilat ( EGT, öljyt, hyötysuhteet jne.), Ahtimen rpm, Muut rpm tiedot. yms. *
Mahdollista myös logata kiihtyvyydet, voimat jne. mitä mieleen tulee jos tarve niin vaatii.

Kanavia löytyy yhteensä 8kpl joista 3 K-tyypin termoparille ja muut 0-5.v normaaleja kanavia. *

Autossa adapterit Powerdyn ohjelman käyttöön.
Suoritusarvojen (Hp, Nm kiihtyvyydet yms.) mittaus sekä laskenta mahdollista suorittaa ajamalla radalla. *

Akku siirretty konttiin ja laturi toiselle puolelle moottoria. *

Alusta:

M3 takavakaaja
Powerflex puslat(M3 epäkeskot jne.)
Patec Jouset -40/35mm (Arvoiltaan samat kun H&R)
Bilstein sport iskarit
Camber -.30 yläpäät
M-sport poikkituki *
Etujarrut 312x25mm (hyvin pysähtyy !) *

Työn alla:

Peltisarja (Marteliuksen kanssa yhteistyössä) ja putkisto *
Uusi enemmän tehoa siirtävä hihnavälitys ahtimelle *
Isommat suuttimet, bensanpaineensäätimen uusinta, isompi bensapumppu.
Säädettävä nokkapyörä *

Suunnitelmissa:

Kireämpi nokka *
Teräspunosletkut jarruihin ja kytkimeen
Puristusten nosto
Sisustan sekä ulkonäön hiplausta (Ylimaalaus jne.)
Yleistä siistimistä koko ajan kun ehtii

Suoritusarvoja:

Tehotavoite kadulla 205-230hp (riippuen vertailumallista 325i/320is) Saavutettu
Radalla ja 1/4mile sitten remminvälityksistä riippuen....

Tällä hetkellä paras aika 14.153s (0.8bar)
paras loppunopeus 167.5km/h (0.8bar)
(Paras 60 jalkaa +2.6s...eli "Hieman" pito-ongelmaa..)

Slickseillä ja nykyisillä tehoilla varttimaili n.12-13s. Loppunopeutta n.180km/h

Viimeisin tehomittaus 336hp/482Nm noin 1bar ja vielä vajaalla sytytyksellä yli 5000rpm-->
Ensi kesänä 1.2-1.3bar, Tavoite n. 350-370hp kisavälityksillä. Auto jäi vielä säädöiltään hieman kesken 2007 kesällä.

Koneen voisi vielä stroukata 2.8L:eksi jos innostuu ja silloin tavoitellaan n.400hp tehoja kisavälityksillä.
Uusiksi menisi ainakin kiertokanget, Kampiakseli ja mahdollisesti männät.
Lohkoon olisi hyvä saada samalla öljyruiskut männille.

Kaikki koneistukset ja työt on tehty sekä tullaan tekemään itse mikäli vain mahdollista!
Joitain pikkujuttuja saatoin unohtaa, mutta päivittelen sitten jos on jotain oleellista.


* Sponsored/build by:

1K MOTORSPORTS, Sami Lappalainen

Turbocharging is nice, but I´d rather be blown!
 


 

Kuvia

Ahdin

Autokuvat yleiset

Projektikuvat

Näyttelyt yms.

Dynoja

Logeja

 

Videoita

Sekalaisia vanhoja ja vajailla säädöillä